Програму житлових субсидій було започатковано у 1995 році рішенням Уряду України для допомоги малозабезпеченим родинам в оплаті житлово-комунальних послуг. Вже більше двадцяти років ця програма залишається головним механізмом соціального захисту населення в умовах підвищення цін і тарифів на житлово – комунальні послуги.
З 1 травня 2021 року в Україні набули чинності нові умови надання субсидій. Більшості одержувачів субсидії тепер не треба відвідувати органи соціального захисту населення, аби подати оновлені заяву та декларацію. Проте з цього правила є винятки.
Управління соціального захисту населення інформує про умови отримання субсидії:
Кому необхідно подавати документи для продовження отримання субсидії?
Відповідно до рішення уряду, розгляд питань щодо призначення житлової субсидії на наступний період домогосподарствам, які отримували житлову субсидію в опалювальному сезоні 2020-2021 років, відбувається без звернень громадян, крім домогосподарств, яким житлова субсидія:
надавалася у грошовій безготівковій формі (гроші надходили на рахунок субсидіантам в «Ощадбанку», а звідти – надавачам комунальних послуг);
була призначена за фактичним місцем проживання особам, які орендують житлові приміщення на підставі договору найму; індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію; внутрішньо переміщеним особам;
була призначена без урахування окремих осіб з числа зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), які не проживають за місцем реєстрації.
Які документи потрібні для переоформлення житлової субсидії?
Для призначення субсидії потрібно подати заяву відповідної форми і декларацію.
Для отримання бланків і подання документів обов’язково особисто приходити до управління соціального захисту?
Отримати бланки можна безкоштовно і надаються вони у разі звернення громадянина безпосередньо у відділах соціального захисту населення територіальних громад, також роздрукувати з сайту Міністерства соціальної політики (у цьому людям похилого віку можуть допомогти діти, онуки, знайомі). І тоді нікуди не треба ходити.
Заповнивши ці документи, можна відправити їх поштою на адресу управління соціального захисту населення Жмеринської райдержадміністрації.
Також документи можна подати уповноваженій посадовій особі виконкому місцевої ради територіальної громади або у Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) територіальної громади. Вони протягом трьох робочих днів передадуть заповнені документи структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.
Можна також заповнити бланки в електронному вигляді і надіслати їх електронною поштою.
Як діяти мешканцям громад, які були укрупнені через об’єднання?
Із питаннями про оформлення субсидій громадяни можуть звертатися до:
старост;
виконкому територіальної громади;
структурного підрозділу з питань соціального захисту громади;
Центру з надання адміністративних послуг (ЦНАП) територіальної громади;
органу соціального захисту райдержадміністрації.
Які категорії населення втратять право на субсидії?
Право на субсидії втратять ті, хто:
здійснив покупку квартири, земельної ділянки, транспортного засобу (крім мопеда або причепа), товарів довгострокового використання на суму понад 50 тис. грн одноразово протягом року, що передує року звернення за субсидією;
має банківський депозит у сумі понад 100 тис. грн..;
здійснив купівлю-продаж валюти та банківських металів протягом року до звернення за субсидією на суму понад 50 тис. грн..;
декларує відсутність доходу і перебував за кордоном понад 60 днів, за винятком перебування на лікуванні, у відрядженні, для нагляду за дитиною;
має заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг та з оплати аліментів понад три місяці;
не повернув до бюджету незаконно отриману субсидію за попередній період;
має авто, якому менш ніж 5 років з дати випуску;
має два і більше автомобілів, яким немає 15 років з дати випуску;
не має доходів і при цьому ніде не навчався, не працював, не мав статусу безробітного.
У наданні субсидії відмовлять, якщо площа квартири перевищує 130 м2, площа житлового будинку – 230 м2.
Як призначатиметься субсидія на понаднормову житлову площу?
Норма житла, на яку призначається субсидія, на домогосподарство з однієї особи становить 48,8 м2, і 13,65 м2 – на кожну наступну особу. Тобто, на сім’ю з трьох осіб – близько 75 м2.
Постановою, яка регламентує призначення житлових субсидій, визначено, що субсидія на понаднормову площу розповсюджується лише в одному випадку – якщо до складу домогосподарства входять непрацюючі непрацездатні особи ( особи з інвалідністю, пенсіонери, діти). У таких випадках субсидії на понаднормову площу, як і в попередні опалювальні періоди, будуть нараховані автоматично на підставі інформації про склад домогосподарства та про соціальний статус його членів.
Чи є винятки в призначенні субсидій власникам кількох житлових помешкань?
При призначенні субсидій не враховуються житлові приміщення, які перебувають у спільній частковій або сумісній власності, або розташовані у сільській місцевості й отримані у спадщину.
Виняток буде зроблено лише тим, хто має кілька житлових приміщень у сільській місцевості, з огляду на їхню низьку вартість і неліквідність (зазвичай, це успадковане майно).
Чи передбачена субсидія у випадку, якщо хтось із членів родини мешкає за іншою адресою чи за кордоном?
Працездатні особи, котрі понад 60 днів відсутні за місцем реєстрації й не декларують своїх доходів, втрачають права на субсидію. Тож треба або задекларувати доходи, або змінити склад домогосподарства, інакше кажучи, місце реєстрації. На це, відповідно до закону «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», дається 30 днів.
Але якщо людина працює за кордоном й офіційно сплачує там податки, лікується чи доглядає за дитиною, то малозабезпечені члени її домогосподарства в Україні мають право на субсидію.
Яку суму грошей можна тримати на банківському депозиті, щоб людина не втратила права на субсидію?
Ця сума становить 100 тис. грн. При цьому до сукупного доходу при розрахунку розміру субсидії дивіденди, отримані від розміщення депозиту, враховуватися не будуть.
Чи вплине на призначення субсидії сплата за навчання або лікування, якщо це буде велика сума?
Ні, не вплине.
1 травня завершився процес монетизації субсидій. Яким чином ті, хто отримував їх у безготівковій формі, зможуть отримати «живі» гроші?
Всі, хто користувався безготівковою субсидією в минулому опалювальному періоді, зможуть отримати відповідні кошти до грудня поточного року. Тим, хто має рахунок в «Ощадбанку», вони надійшли вже у червні, а хто не має його, мусить відкрити, щоб отримати гроші, зекономлені протягом минулого опалювального періоду, які можна буде використати на власні потреби.
Починаючи з травня 2021 року субсидії надаються винятково у готівковій формі.
Якщо раніше в нас було багато міфів про те, що потрібно випалювати газ, електрику, використовувати воду, бо не дадуть субсидію, то сьогодні субсидія надається виключно на уніфіковані соціальні норми. І отримувач субсидії, який економить і споживає менший обсяг житлово-комунальних послуг, ніж визначено соціальними нормативами, решту залишає собі. Ці кошти людина може вкладати, в тому числі, і у заходи енергоефективності.