Вінницький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги інформує щодо порядку зміни цільового призначення земельної ділянки.

  Визначення цільового призначення земельної ділянки міститься у ст. 1 Закону про землеустрі (Закон України «Про землеустрій» від 22.05.2003№ 858-IV), ним визнається використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

  Оскільки наведене визначення небагато дає для усвідомлення правової суті аналізованого явища, зайдемо з іншого боку.

  Поняття «цільове призначення земельної ділянки» нерозривно пов’язане з поняттям «категорія земель». Так, у ст. 19 ЗКУ (Земельний кодекс України від 25.10.2001№ 2768-III) передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії.

  Загалом, порядок зміни цільового призначення земельної ділянки схожий на порядок відведення земельної ділянки у власність із земель державної або комунальної власності, проте має певні свої особливості.

  Отже покроковий порядок зміни цільового призначення з ОСГ на забудову буде виглядати наступним чином.

  Крок 1. Оформлення заяви власника на зміну цільового призначення

  На сьогодні дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки вже не потрібен. Для першого кроку необхідна нотаріально засвідчена заява на зміну цільового призначення земельної ділянки, підписана власником. Саме ця заява і буде підставою для розробки проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення землі на наступному кроці.

  Крок 2. Розробка та погодження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки з ОСГ на забудову

  Для розробки проекту землеустрою про зміну цільового призначення необхідно звернутися в землевпорядну організацію, яка має у своєму штаті сертифікованих інженерів-землевпорядників, та укласти відповідний договір на розробку землевпорядної документації (проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки).

  Розробка проекту з усіма погодженнями займає в середньому від 1-го до декількох місяців часу, протягом яких необхідно отримати додаткові вихідні дані, розробити документацію (скласти картографічні матеріали, креслення та ін.) Розроблений проект зміни цільового призначення необхідно погодити в наступних організаціях:

  • місцеве управління Держгеокадастру;
  • місцевий відділ архітектури та містобудування;
  • інші організації (органи лісгоспу, водгоспу, охорони культурної спадщини, екології тощо) в окремих індивідуальних випадках.

  Необхідно також розуміти, що наявність затвердженого плану зонування території або детального плану території є обов'язковою в ході погодження проекту зміни цільового призначення.

  З'ясувати, чи було затверджено такі документи щодо вашої місцевості, можна в міськраді (сільраді, селищній раді), якщо земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту. Якщо ділянка знаходиться за межами населеного пункту, питанням затвердження вказаних документів займається місцева райдержадмінінстрація.

  Якщо детальний план території не розроблявся раніше, його розробку можна замовити окремо. Вимоги щодо обов'язкової наявності плану зонування або детального плану території встановлені ст. 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

  В цілому отримання висновків про погодження проекту землеустрою, як правило, займає значну частину часу.

  Крок 3. Затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки

  Після отримання позитивних висновків за результатами погодження, проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки передається на затвердження до органу місцевого самоврядування (селищної, сільської, міської ради народних депутатів). Орган місцевого самоврядування на черговій сесії приймає рішення про затвердження чи щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою. Відмова у затверджені проекту землеустрою може бути оскаржена в судовому порядку.

  Тут варто також вказати, що затвердження проекту по земельній ділянці, яка знаходитися за межами населеного пункту, здійснюється головним управлінням Держгеокадастру, а не місцевою радою, в формі наказу про затвердження проекту зміни цільового призначення земельної ділянки.

  Крок 4. Отримання витягу з кадастру (ДЗК) зі зміненим цільовим призначенням

  Для реєстрації таких змін насамперед необхідно звернутися до державного кадастрового реєстратора із заявою про внесення змін до відомостей про земельну ділянку. Реєстрація здійснюється відповідно до ч. 2, ч. 13-19 ст. 21, ст. 26 Закону про ДЗК (Закон України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011№ 3613-VI). Ця послуга надається безкоштовно. Якщо інше не передбачено договором про розроблення проекту, до державного кадастрового реєстратора має звертатись землевпорядна організація.

  Після затвердження, подаємо проект щодо зміни цільового призначення земельної ділянки державному кадастровому реєстратору до місцевого управління Держгеокадастру з метою внесення відомостей про зміну цільового призначення до Державного земельного кадастру (ДЗК).

  Додатково до проекту землеустрою необхідно надати державному кадастровому реєстратору обмінний файл у форматі XML, який містить певний перелік даних, що спрощують реєстратору внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.

  Внесення в реєстр речових прав нового цільового призначення земельної ділянки

  Інформація про нове цільове призначення земельної ділянки передається з державного земельного кадастру в реєстр речових прав на нерухоме майно без Вашої участі, автоматично.

  Іншими словами, Вам не потрібно вчиняти будь-яких додаткових дій для реєстрації зміненого цільового призначення земельної ділянки в реєстрі речових прав на нерухоме майно.

  Необхідно лише звернутись до державного реєстратора для отримання витяга про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно проплативши за це адімінстративний збір.

  Також детальну інформацію щодо отримання безоплатної правової допомоги можна дізнатися, зателефонувавши за номером «гарячої лінії» системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно у межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів). За згаданою «гарячою лінією» можна отримати консультацію з правових питань, дізнатися інформацію щодо актуальних адрес центрів та з’ясувати інші питання функціонування системи надання безоплатної правової допомоги.

  • Вінницький місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги 21021, Україна, м. Вінниця, вул. Порика, 29 Телефон / факс: (0432) 56-01-80; 38 (098) 00 26 774, 38 (098) 67 87 593; Email: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
  • Барське бюро правової допомоги м. Бар вул. Героїв Майдану, 6 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. Тел.: (04341) 2-15-55
  • Вінницьке бюро правової допомоги м. Вінниця вул. Хмельницьке шосе, 17 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. Тел.: (0432) 66-14-72
  • Жмеринське бюро правової допомоги м. Жмеринка вул. Валерія Брезденюка, 19 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. Тел.: (04332) 2-28-08
  • Тиврівське бюро правової допомоги смт Тиврів вул. Шевченка, 5 E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. Тел.: (04355) 2-15-77