Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» всі громадяни України мають отримувати послуги в повному обсязі, належної якості.

  Споживачі, проживаючи в своїх квартирах та будинках, сплачуючи квартирну плату вступають у договірні відносини з підприємствами, що здійснюють технічне обслуговування житла та надають житлово-комунальні послуги.

  Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на:

  • комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води;
  • послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньо будинкових приміщень та прибудинкові території, санітарно-технічне, обслуговування внутрішньо-будинкових меж утримання ліфтів освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо);
  • послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків, (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
  • послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

  Послуги з централізованого постачання холодної та гарячої води, опалення водовідведення повинні відповідати вимогам «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення».

  Згідно п. 29 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» споживач має право на:

  • зменшення розміру плати у разі: надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та якісних показників від затверджених нормативів споживання; тимчасової відсутності споживача та членів його сім’ї на підставі письмової заяви споживача та офіційного документа, що підтверджує їх відсутність.
  • усунення виконавцем виявлених недоліків у наданні послуг;
  • несплату вартості послуг за період тимчасової відсутності споживача і членів його сім’ї (у разі відключення виконавцем холодної та гарячої води і опломбування запірних вентилів у квартирі (будинку садибного типу) та відновлення надання послуг шляхом зняття пломб за свій рахунок за свій рахунок протягом доби згідно з письмовою заявою;
  • перевірку кількісних і якісних показників надання послуг (якість і тиск води, температура гарячої води, температура повітря у приміщеннях тощо) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
  • установлення квартирних засобів обліку та взяття їх на абонентський облік;
  • періодичну повірку, обслуговування та ремонт (утому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку;
  • ознайомлення з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;
  • внесення за погодженням з виконавцем у договір змін, що впливають на розмір плати за послуги;
  • звільнення від плати за послуги у разі їх ненадання та отримання компенсації за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт.

  Згідно п. 32 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» виконавець зобов’язаний:

  • надавати споживачеві в установленому законодавством порядку інформацію про перелік послуг, їх вартість, загальну суму місячного платежу, структуру тарифів нормативів (норм) споживання, режиму надання послуг, їх споживчі властивості;
  • контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт (у точному числі демонтаж, транспортування та монтаж);
  • зменшувати розмір плати за послуги у разі тимчасової відсутності споживача та членів його сім’ї на підставі його письмової заяви та офіційного документа, що підтверджує їх відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання проходження військової служби, відбування покарання);
  • відновлювати надання послуг за письмовою заявою споживача шляхом зняття пломб протягом доби;
  • забезпечувати за заявою споживача взяття на абонентський облік у тижневий строк квартирних засобів обліку;
  • проводити два рази на рік перевірку стану внутрішньо будинкових систем багатоквартирного будинку із складенням відповідного акта;
  • звільнення від плати за послуги у разі їх ненадання та виплачувати компенсацію за перевищення строків проведення аварійно-відбудовних робіт;
  • ознайомлювати споживача з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;
  • виконувати інші обов’язки відповідно до законодавства.

  Двічі на рік – навесні та восени, представники житлово-комунальних підприємств повинні проводити сезонні огляди жилих будівель, куди входить і таке болюче питання, як дрібний ремонт покрівлі, фасадів (це навесні), а восени – ремонт і утеплення трубопроводів на горищах і в підвальних приміщеннях (теж знайома картина), і ремонт, регулювання та гідравлічне випробування систем водопостачання і центрального опалення, ремонт та укріплення вхідних дверей, та багато іншого.

  Але все ж таки, коли у вашій квартирі щось вийшло із ладу, знайте, що для централізованого контролю і управління роботою технічного обладнання будівель (ліфтів, системи опалення, гарячого водопостачання, системи пожежогасіння і димовиведення, освітлення сходових площадок та інше), а також для обліку заявок на усунення несправностей (пошкоджень) елементів будівель, створюються диспетчерські служби при житлово-комунальних підприємствах. Ви повинні знати, що граничні строки невідкладної ліквідації несправностей.

  Згідно правил:

  • ремонт покрівлі повинен бути виконаний протягом 5 діб;
  • течі із водопровідних кранів і змивних бачків, та пошкодження сміттєпроводу, повинні бути усунені однієї доби;
  • а такі несправності, як порушення електромережі (коротке замикання і т.д.) повинно бути усунено негайно. Порядок розв’язання спорів:
  • у разі порушення виконавцем умов договору споживач викликає представника виконавця для складання та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види порушень, кількісних і якісних показників послуг тощо;
  • представник виконавця повинен з’явитися на виклик споживача не пізніше двох робочих днів;
  • акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їх підписами. У разі неприбуття представника виконавця у визначений договором строк або необґрунтованої відмови від підписання, акт-претензія вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі;
  • спори між сторонами розв’язуються шляхом переговорів або у судовому порядку;
  • відповідно до ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач також може звернутися до суду;
  • при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання про відшкодування моральної (не – майнової) шкоди;
  • споживачі по своєму вибору подають позови в суд по місцю спричинення шкоди або місцю виконання договору;
  • споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, які з порушеннями їх прав.