Мобільні телефони не лише полегшили спілкування між абонентами, але і породили такий вид злочину, як телефонне шахрайство. Схема його проста, але вирішальними у телефонному шахрайстві виступають психологічні фактори раптовості та гри на емоціях потерпілого.

  У цьому випадку шахраї дзвонять вам на мобільний телефон, як правило, увечері або вночі (номер набирають найчастіше наздогад). Якщо відповідає жінка, починають психологічну словесну атаку. У жертви запитують, чи має вона сина (чоловіка, онука, іншого члена родини). Якщо відповідь позитивна, то повідомляють, що родич затриманий працівниками поліції або потрапив у будь-яку небезпечну ситуацію (сюжет її може бути найрізноманітніший).

  Природньо, що жінка починає нервувати, розпитувати подробиці, а шахрай тріумфує – адже його жертва (зазвичай, це літня людина) попала «на гачок». Аферисти - гарні психологи, не дають людині вийти з цієї стресової ситуації, ведуть діалог блискавично, наступально, переконливо, не даючи жертві отямитись, раціонально оцінити ситуацію. На роздуми злочинці майже не залишають часу і наполягають на негайному прийнятті рішення про порятунок близьких від неіснуючої загрози. Не оцінивши реалій, розгубившись у стресовій ситуації, громадяни перераховують чималі суми грошей шахраям, адже здебільшого злочинці спекулюють на природньому вболіванні близьких за безпеку рідних.

  Не довіряйтесь першим емоціям, адже шахраї грають на ваших почуттях - страху, турботі, материнським почуттям. У результаті такого психологічного тиску потерпілі погоджуються допомогти родичам і слухняно виконують поради «добрих» посередників. Інколи шахраї просять не відключати телефон, щоб таким чином позбавити людей можливості передзвонити «затриманим» родичам і з'ясувати справжні події. А інколи міняють голос і представляються безпосередньо членами родини.

  Інша розповсюджена схема шахрайства – коли незнайомець представляється працівником служби безпеки банку. Він повідомляє, що з вашої картки вчинена спроба зняти готівку, тож терміново необхідно продиктувати йому дані банківської картки, аби він змінив код доступу. Тільки-но довірлива жертва називає секретні дані картки, як з неї зникають усі кошти. Під приводом перевірки і уточнення особистих даних, відміни неіснуючих банківських операцій з ознаками шахрайських дій, злочинці випитують у потерпілих реквізити банківських карток, зміст смс-повідомлень, які надходять клієнтам. Отримавши необхідну інформацію, шахраї перераховують наявні на карткових рахунках гроші.

  Пам’ятайте, що головна мета шахраїв – отримати ваші гроші, які ви повинні, «рятуючи» родича, переказати на певний банківський рахунок або перевести на названу шахраями сім-карту. Зазвичай шахрай телефонує з прихованого номера та у 90% випадків - з інших областей. Якщо номер відкритий, то після скоєння злочину злочинець міняє картку або й сам телефон.

  Тому знайти шахрая й повернути потерпілим їх гроші нелегко. Тож самі громадяни повинні бути обережними, аби не потрапити на гачок шахраїв.

  Щоб не стати жертвою телефонних шахраїв, необхідно дотримуватись наступних правил:

  1. Перш за все, не впадайте в паніку і не поспішайте виконувати умови аферистів.
  2. У таких випадках ніколи не називайте імена своїх близьких і рідних людей. Попросіть людину, яка представилась працівником поліції, назвати прізвище, ім'я, по батькові і дату народження затриманого родича. Практично в 100 відсотках випадків такою інформацією злочинці не володіють, адже ваш номер телефону вони набрали шляхом випадкового набору.
  3. Якщо псевдо-поліцейський повідомляє, що ваш син або родич наніс кому-небудь тілесні ушкодження, розпитайте деталі: який у затриманого колір очей, волосся, його зріст і тілобудова, у чому він був одягнутий та взутий. Попросіть співрозмовника передати слухавку родичу та запитайте «затриманого» число, місяць і рік його народження, адресу проживання, номер домашнього телефону та інші деталі, знайомі лише справжньому члену родини. Зверніть увагу, що роль вашого родича може майстерно виконати посібник шахрая, проте деталі особистого життя ваших близьких йому не відомі.
  4. Якщо незнайомець представляється працівником поліції, то з’ясуйте його звання, місце служби, посаду, робочий телефон. Уточніть, в якому саме відділі поліції знаходиться ваш родич, після чого передзвоніть в поліцію (за цілодобовим телефоном «102») і перевірте отриману від співбесідників інформацію.
  5. Якщо вам телефонує невідома особа й повідомляє, що ваша близька людина скоїла дорожньо-транспортну пригоду, обов’язково поцікавтеся, де саме це сталося, яка була машина, який її колір і державний номер.
  6. Головне - не поспішайте віддавати свої гроші чи повідомляти персональні дані псевдо-поліцейським і банкірам. Зателефонуйте за номером «102» і дійте згідно інструкцій оперативного чергового.
  7. Негайно зв'яжіться зі своїми рідними та встановіть їх місцезнаходження. Спробуйте якнайшвидше передзвонити людям, які можуть у даний момент бути поруч з вашими рідними і підтвердити або спростувати отриману вами інформацію про те, що трапилось.
  8. У жодному разі не повідомляйте нікому свої персональні дані та реквізити своїх банківських рахунків, адже працівники банківських установ не проводять жодних операцій у телефонному режимі, ніколи не телефонують із проханням надати їм номер картки, особисті дані і різного роду банківські коди. Також не називайте банківських паролей і кодів по телефону, хоч би вам дзвонив генеральний директор банку. Хто б і що б не розповідав про проблеми з вашою карткою, покладіть трубку і самі наберіть банк. Або особисто завітайте у найближче відділення банку і перевірте отриману інформацію.
  9. У випадку продажу вами товару через інтернет не повідомляйте зайвої особистої інформації, лише номер картки, на рахунку якої не повинно бути жодних коштів, а ще краще – перераховуйте готівку на домашню адресу чи поштове відділення. Не перераховуйте гроші, поки не отримали замовлений товар.
  10. Якщо ви загубили мобільний телефон або сім-карта перестала працювати, відразу ж заблокуйте прив’язані до цього номеру телефону банківські картки.
  11. Ніколи не передзвонюйте на незнайомий номер і не відправляйте на нього повідомлення. Адже внаслідок цих дій з вашого рахунку шахраї можуть перерахувати велику суму грошей.
  12. Ніколи не відчиняйте двері незнайомцям та нікому не показуйте, де зберігаєте гроші.
  13. Роз’яснюйте своїм дітям, що не слід вступати у переговори з незнайомими людьми, а також давати незнайомим цінні речі, коштовності, мобільні телефони.
  14. Якщо ви або ваші знайомі все ж потрапили у ситуацію, коли незнайомі люди, представляючись поліцейськими, вимагають у вас гроші за вирішення будь-яких питань, негайно дзвоніть у поліцію, цим ви убезпечите себе від шахраїв.

  Тож, аби не стати черговою жертвою шахраїв, варто не робити поспішних вчинків, пам’ятати та дотримуватись елементарних правил безпеки, а працівники поліції зроблять усе, аби зловмисник поніс покарання.

  Будьте обачними, уважними, бережіть себе та ваших близьких.

  З сайту Жмеринський відділ поліції